2016 delade Idrottens Spel ut 25,1 miljoner kronor till föreningslivet

Publicerad 6 juli 2017 i Idrottens Spel, Nyheter

Idrottens Spel ökade sin omsättning med 67 miljoner kronor till 658 miljoner kronor under 2016 och kunde därmed dela ut hela 25,1 miljoner kronor till svenskt föreningsliv.

Trots ett turbulent år som föregåtts av flera omorganisationer så har Idrottens Bingo ökat sin omsättning i bingohallarna på en allt mer konkurrensutsatt marknad. Några av satsningarna som gjorts under året har varit två större marknadsföringskampanjer riktad mot nya kunder, men resultatet kan också förklaras av allt större marknadsandelar för Idrottens Bingo på nätet.

Vi ser att vi fyller en viktig roll för många där bingon blir ett sätt att umgås och ha roligt, säger Matz Wallander, vd på Idrottens Spel. Året som gått har varit en utmaning på många sätt där vi nu blickar framåt för att fortsatt leverera bra underhållning till våra kunder i bingohallarna och på nätet. Så våra föreningar kan fortsätta finnas.

Idrottens Bingo är Sveriges största bingooperatör och har 32 bingohallar runt om i Sverige. De drivs helt utan vinstintresse vilket innebär att all vinst tillfaller föreningsverksamheten.

Allt överskott från dotterbolaget Idrottens Bingo går oavkortat till i huvudsak till ungdomsföreningar spridda i hela landet. Det svenska ideella föreningslivet behöver alla resurser de kan få med över två miljoner aktiva barn och ungdomar.

Därför blir uppdraget extra viktigt att hela tiden utveckla bingon för att få bästa möjliga utdelning, säger Mats Wallander.